Päästöt eivät vähene verottamalla
Missä muussa tuotteessa verostakin maksetaan vero kuin polttoaineessa tai sähkössä. Liikennepolttoaineiden verotus on Suomessa kansainvälisesti vertaillen hyvin korkeaa. Kyllä, luit oikein veroa verosta – polttoaineveroon sisältyy 24 % arvonlisävero joka maksetaan polttoaineen koko hinnasta, myös hintaan sisältyvästä polttoaineverosta.
Nyt tehtävän energiaverotusta koskevan lainsäädännön muutoksessa tulee korjata epäkohta, jossa veroa maksetaan verosta. Esimerkiksi moottoribensiini sisältää veroa lähes 70 snt/l joka koostuu energiasisältöverosta ja hiilidioksidiverosta + 17 snt/l arvonlisäveroa, jolloin saadaan veroa litralle 87 snt polttoaineverotus on ympäristöperusteista, siitä huolimatta on kohtuutonta maksaa verosta veroa, tämä on korjattava. Päästöt eivät vähene verottamalla, vaan valistamalla kuluttajia vähäpäästöisempään kulutukseen.
Economist kertoo, että 15 suurinta rahtilaivaa tuottavat enemmän rikki- ja typpioksidipäästöjä sekä nokea kuin kaikki maailman autot yhteensä. Autoilijoita rangaistaan tuplaveroilla ja todelliset nokipiiput vapaa matkustaa maailman merillä, menikö oikein? Sininen tulevaisuus on autoilevan kansan asialla.
Eikä siinä vielä kaikki, tuloilla joilla polttoainetta ostat, on jo verotettu. Voidaan siis aivan hyvin sanoa, että veroa veron verosta.
Ilmoita asiaton viesti
Erittäin hyvä huomio.
Ilmoita asiaton viesti
Yleensä polttoaineen hinnan nousu luo paineita hintojen nousuun ja se on kustannus yrityksille jne. Tälläinen verotus joka ei vähennä päästöjä, mutta syö kilpailukykyä on mielestäni kuin ampuisi omaan jalkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Pitää täysin paikkaansa, kohtuuttomalta tuntuu myös niitä autoilijoita kohtaan joilla ei muuta vaihtoehtoa ole, kuin omalla autolla kulkeminen.
Ilmoita asiaton viesti
”Päästöt eivät vähene verottamalla, vaan valistamalla kuluttajia vähäpäästöisempään kulutukseen.”
Mihinkähän tämä väite perustuu? Onko hintajousto tuttu käsite: rautalangasta, mitä korkeampi hinta jollain on, sitä vähemmän sitä kulutetaan, ja sitä halukkaammin sille etsitään korvaajia.
Ääriesimerkki, jotta periaate tulee selväksi: väitätkö, että ihmiset ajaisivat edelleen yhtä paljon ja yhtä paljon kuluttavilla ajoneuvoilla, jos polttoainevero iskettäisiin vaikka 10€ per litra?
”Economist kertoo, että 15 suurinta rahtilaivaa tuottavat enemmän rikki- ja typpioksidipäästöjä sekä nokea kuin kaikki maailman autot yhteensä.”
Seuraava sininen/ persu, joka papukaijana toistelee tuota, mutta jättää nätisti huomioimatta, että laivaliikenteen rikki- ja typpipäästöjen sääntelyä on kiristetty ja kiristetään tulevaisuudessa lisää juuri tuosta syystä.
Ilmoita asiaton viesti
Laivaliikenteen rikki- ja typpipäästöjen vähentämistä on jo toteutettu, pitää paikkaansa. Sillä tiellä pitää jatkaa, jos tuloksia halutaan.
Ilmoita asiaton viesti
No niinhän sillä jatketaankin. Mm. globaali rikkisääntely astuu voimaan 2020.
Ilmoita asiaton viesti
”Missä muussa tuotteessa verostakin maksetaan vero kuin polttoaineessa tai sähkössä.”
– Alkoholi, tupakka, virvoitusjuomat, juomapakkaukset. Ylipäänsä kaikki valmisteverot toimivat sillä logiikalla, että tuotteen loppuhintaan tulee sekä valmisteveron että ALV:n osuus.
”Päästöt eivät vähene verottamalla, vaan valistamalla kuluttajia vähäpäästöisempään kulutukseen.”
– Tässä joko sinä olet pahasti väärässä. Tai sitten koko länsimainen taloustieteellinen tutkimus on väärässä. Yleisö arvioikoon kumpi.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä on tuotteita jossa on valmistevero, onko se sinusta Valtteri oikein että valmisteverosta maksetaan myös arvonlisävero?
Ilmoita asiaton viesti
Niin kuluttajan kuin myyjän kannalta merkityksellisintä on veron kokonaismäärä, ei se, mistä nimikkeistä se koostuu (toki ALV:n ollessa yritykselle läpikulkuerä, voi mahdollisimman suuri ALV:n osuus olla joissain tilanteissa yritykselle edullisin). Kun valmisteveroilla pyritään tiettyyn ohjausvaikutukseen, määritetään ne tietty tavoiteltu tuotteen ”loppuhintataso” mielessä. Eli jos valmisteverosta ei kannettaisi ALV:tä, niin silloin valmistevero vastaavasti olisi korkeampi, jotta saavutetaan sama ohjausvaikutus.
Eli sillä tavalla minusta on irrelevantti kysymys onko tietty verotusmenettely ”oikein”. Veron kokonaismäärä voi olla arvokysymys. Mutta se, miten tuo verotusteknisesti verotetaan (esim. kannetaanko ALV myös valmisteverosta, tai onko korkeampi, mutta alviton valmistevero) on minusta tarkoituksenmukaisuuskysymys.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä ne päästöt vähenee väkinsinkin verottamalla mutta samalla jää iso lauma duunareita kotiin kun omalla autolla ei ole enää varaa käydä töissä. Joka paikkaan ei pääse julkisilla ja ilmainen taksi on vain kansanalistajien etu. Työttömiä tulee myös lisää joka suunnalta johon autoileva kansa kantaa rahaa nyt.
Ja laivat päästelee paljon muutakin kuin rikkia ja nokea. Laivojen co2 päästöt on kiivaassa kasvusuunnassa koska laivojen koko suurenee jatkuvasti. Tuntuu siltä että co2 on ongelma vain silloin kun se tulee auton pakoputkesta ulos.
Ilmoita asiaton viesti
Kova verottaminen johtaa siihen, että verotulot romahtavat. Polttoaineiden kohdalla se merkitsee myös sitä, että polttoaine haetaan pitempienkin matkojen päästä itärajan takaa.
Ilmoita asiaton viesti
Missä lentoliikenteen päästöt on kun niistä ei puhuta lainkaan, entäs verot, niitä ei taida olla ollenkaan lippujen hinnoista päätellen.
Yksinomaan Itämeren alueella laivojen hiukkaspäästöt aiheuttaa 10 000 ihmisen ennenaikaisen kuoleman, ilman veroja !
Ilmoita asiaton viesti
Ja hulluintahan tässä on se, että hiilidioksidiverolla ei ole juurikaan järkeviä perusteluja, ei ainakaan toitotetulla ilmastopuolella. Perusteiden täytyy olla jossain muualla. Kuka uskaltaa kertoa missä?
Ilmoita asiaton viesti